واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند
سرخط خبرها

تعداد کودکان کار در خراسان رضوی کاهش یافته است | لزوم ساماندهی ۴۰۰۰ کودک کار در استان با حمایت از مردم

  • کد خبر: ۲۰۱۹۴۰
  • ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
تعداد کودکان کار در خراسان رضوی کاهش یافته است | لزوم ساماندهی ۴۰۰۰ کودک کار در استان با حمایت از مردم
معاون دادستان مرکز استان و سرپرست مجتمع قضایی-حمایتی «شوق زندگی» با بیان اینکه باید نگاه جدی‌تری به موضوع کودکان کار برای توانمندسازی آن‌ها داشته باشیم، افزود: اگرچه موضوع کودکان‌کار هنوز حل نشده، تعداد کودکان‌کار کاهش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز مسئله کودکان کار اگرچه در سال‌های اخیر مورد اهتمام ویژه مسئولان و سازمان‌های ذی‌ربط بوده است، همچنان به‌عنوان معضلی جدی نیازمند هم‌افزایی هر‌چه‌بیشتر ارگان‌های مختلف است. در‌همین‌راستا برگزاری نشست هم‌اندیشی و گفتگو درباره حاشیه‌نشینی و کودکان‌کار با رویکرد معضلات و راهکارها، یکی از اقدامات مدیریت شهری برای کاهش شبکه مسائل این کودکان بود؛ نشستی که معاون دادستان مرکز استان و سرپرست مجتمع قضایی-حمایتی شوق زندگی، در آن بر همراهی مردم برای سامان‌دهی کودکان‌کار، تأکید کرد.

به‌گزارش شهرآرا، نیره عابدین‌زاده در این نشست با بیان اینکه راه‌اندازی مجتمع شوق زندگی از سال‌۱۴۰۰ اولین گام اجرایی در بحث حمایت از کودکان‌کار در مشهد، به‌عنوان یک اقدام مشترک بود، افزود: تلاش کردیم و همه سازمان‌ها، بخش‌های خصوصی و مردمی را در ذیل نام مشترک «سایبان مهر» قرار دادیم تا بتوانیم در‌این‌راستا اقدامی مشترک داشته باشیم. قانون می‌تواند منعطف باشد و ما هم وقتی سیستم قضایی قوانین را بررسی می‌کنیم، می‌توانیم به نفع مردم ایده نوآورانه استخراج کنیم.

کاهش تعداد کودکان کار

وی با بیان اینکه باید نگاه جدی‌تری به موضوع کودکان کار برای توانمندسازی آن‌ها داشته باشیم، افزود: اگرچه موضوع کودکان‌کار هنوز حل نشده، تعداد کودکان‌کار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در بررسی این عامل باید ببینیم این مسئله ناشی از خدمات توانمندسازی دستگاه‌هاست یا علت اقدام دیگری است. باید ایده‌هایی را که در مشهد انجام شده است و باعث تمایز این شهر از شهر‌های دیگر می‌شود بررسی کنیم.

۲ وضعیت خاص برای کودکان‌کار

عابدین‌زاده ادامه داد: در موضوع به‌کارگیری کودکان دو وضعیت را برای آن‌ها مطرح می‌کنند؛ وضعیت مخاطره‌آمیز و وضعیت خطر شدید و قریب‌الوقوع.

معاون دادستان مرکز استان و سرپرست مجتمع قضایی-حمایتی شوق زندگی در تشریح وضعیت‌های یاد‌شده، گفت: در وضعیت مخاطره‌آمیز کودک‌کار در حداقل وضعیت مخاطره‌آمیز قرار دارد و وضعیت‌هایی که آسیب جسمی، روحی و جنسی دیده است، در خطر شدید و قریب‌الوقوع قرار می‌گیرد و باید گفت در بهترین حالت کودک‌کار در شرایط مخاطره‌آمیز است.

فرایند پیچیده رسیدگی به پرونده کودکان کار

وی با بیان اینکه فرایند رسیدگی قضایی به موضوع کودکان‌کار با مسائل بسیاری در‌هم آمیخته است، بیان کرد: مثلا نمی‌توانیم پدر و مادری را که فرزندشان را به‌کار گرفته‌اند، مجازات کنیم.

عابدین‌زاده اضافه کرد: در این فرایند پیشنهاد ما به مقام قضایی این است که خانواده‌های کودک‌کار بدانند روالی که برای فرزند خود در پیش گرفته‌اند رویه‌ای مجرمانه است؛ اما فرصت می‌دهیم تا تعلیق تعقیب این پرونده‌ها بررسی شود. تعداد درخورتوجهی از کودکان با همین تعلیق تعقیب در فرایند توانمندسازی قرار گرفتند؛ بنابراین گام اول اقدام اخلاقی و گام دوم الزام قانونی برای حل مسائل کودکان است.

استمداد از مردم برای سامان‌دهی کودکان‌کار

وی در ادامه افزود: افرادی برای نظارت بر دستورات قضایی می‌توانند همراهی کنند و این افراد مردم و سازمان‌هایی نظیر بهزیستی، کمیته‌امداد و دیگر‌سازمان‌های دخیل هستند. سامان‌دهی ۴‌هزار کودک‌کار بسیار مشکل است، اما ترکیب مسئولیت‌اجتماعی مردم با این موضوع می‌تواند حل‌کننده این مشکل باشد.

معاون دادستان مرکز استان و سرپرست مجتمع قضایی-حمایتی شوق زندگی با بیان اینکه موضوع هویت و تحصیل می‌تواند اقدامات پیشگیرانه برای کودکان‌کار باشد، تصریح کرد: نبود شیوه‌نامه برای مواجهه اولیه با کودکان‌کار و فقدان شیوه‌نامه برای کار نوجوانان، از دیگر مسائل مهم درباره کودکان است و اکنون وضعیت خودرو‌هایی که کودکان‌کار را به مراکز نگهداری منتقل می‌کنند، با خودرو‌های آسیب‌دیدگان اجتماعی، متکدیان، معتادان و... یکی است و حتما باید ایجاد تفاوت در ظاهر خودرو‌های انتقال کودکان‌کار، مد‌نظر قرار گیرد.

خلاقیت و نوآوری، حرکتی به سمت ایده یابی برای حل مسائل

در این جلسه همچنین مدیر‌کل دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد درباره زمینه شکل‌گیری این اداره گفت: حوزه خلاقیت و نوآوری با شناسایی مسائل آغاز می‌شود و با خلاقیت و نوآوری به راهکار‌ها می‌رسد. وظایف ما شناسایی مسائل است و درکنار آن اولویت‌بندی و سپس حرکت به سمت راهکارهاست.

سید‌رحمان میرزائیان تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌ها و نظام ایده شهر موضوع بعدی است که می‌توانیم ایده‌پردازی کنیم. قرار است همایش علمی و کاربردی حاشیه‌شهر و راهکار‌ها را نیز برگزار کنیم. محسن نوغانی، عضو هیئت‌علمی گروه علوم‌اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، نیز به موضوع پیمایش‌ها و پژوهش‌هایی در زمینه موضوعات اجتماعی با نگاه ویژه به موضوع معضلات و راهکار‌های کودکان‌کار پرداخت.

هادی سروری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد واحد مشهد، نیز به‌عنوان دبیر این نشست بیان مسئله و علل تشکیل این رویداد را به‌عنوان محور صحبت‌های خود مطرح کرد. در ادامه این نشست نیز نمایندگانی از دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، بهزیستی، آموزش‌و‌پرورش، اداره‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و دانشگاه علوم‌پزشکی به بیان نکات خود پرداختند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->